Förtryck – innebörd. Kan vi använda oss utav Freires pedagogik i alla former av förtryck?
”Förtryck kan bara överlevas genom tystnad”
”Att förhindra kommunikation är att reducera människan till ett ting- och detta är en uppgift för förtryckare inte för revolutionärer. – Paulo Freire”
”Förtryck - en global utmaning Vid valet av utmaningar har regeringen konstaterat att det mest grundläggande av alla hinder är ofrihet i form av förtryck. Det handlar om avsaknad av demokrati och respekt för de mänskliga rättigheterna.”
Kvinnoförtryck: - ”Lesbiska är förtryckta, inte främst för att de har sex med andra kvinnor, utan för att de medvetet eller omedvetet bryter mot manssamhällets krav på hur en kvinna skall vara, se ut och leva. Dom vägrar tjäna män sexuellt, leva upp till deras skönhetsideal, ge dem känslomässig omsorg, förse dem med gratisarbete och barnpassning i hemmet, upprätthålla kärnfamiljen och lesbiska vägrar oftast att föda barn.”
MÄNS FÖRTRYCK AV KVINNOR anses vara den första formen av förtryck. Man -kvinna var den ursprungliga indelning som sedan ledde till hierarkier som svart-vit, rik-fattig och så vidare.
Min frågeställning
1. Vad har ordet förtryck för innebörd, missbrukas detta ord?
2. Vad finns det för olika förtryck?
3. Kan man använda sig av Freires problemformulerande pedagogik i alla avseenden vad gällande förtryck?
Vår värld är orättvis. Miljoner människor lever i fria demokratier medan andra tvingas
leva under förtryck och diktatur.
Förtryck: tyranni, våld, tvång. Förtryck är när en person inte är fri att tänka, känna, se och inte tillåts uttrycka några kritiska åsikter.
Freires pedagogik för förtryckta utgick ifrån de fattiga och grundar sig på en problemformulerande modell. Pedagogiken går ut på att de förtryckta skall finna medvetande om sin situation för att kunna förändra den. Freire menade på att det enbart var de förtryckta som kunde förstå den fruktansvärda innebörden av att vara förtryckande i ett samhälle. De förtryckta vet vad lidande innebär och nödvändigheten av befrielse.
För att höja sig över förtrycket måste man först lära känna dess orsaker, så att man genom ändrat handlingssätt kan skapa en ny situation, där det är möjligt att sträva efter fullständigare mänsklighet. Pedagogiken för förtryckta måste formas med, inte för de förtryckta. Denna pedagogiken gör det möjligt för de förtryckta att reflektera över förtrycket och dess orsaker, och ur denna reflektion växer det nödvändiga engagemanget i kampen för frihet fram.
Olika förtryck:
Politiska, ekonomiska, sociala och kvinnoförtryck. Frågan jag ställer mig är följande: räknas de funktionshindrade (psykiskt och fysiskt) till de förtryckta. Kan ungdomar räknas till förtryckta. Varför denna fråga? – Jo, jag anser att de är av stor vikt då man utgår från förtryck i den pedagogiken som Freire har utarbetat. Vad är det som gör att förtryck räknas som förtryck?
”Missbrukas” ordet förtryck:
Jag vill dra följande slutsats: jag tror att de finns olika grader av förtryck. Ett exempel: En kille på 13år har ett intresse för film och går mycket på bio. Han kan inte se alla filmer eftersom det är 18 årsgräns. Han anser att han är förtryckt och att han inte har något att säga till om. Han får inte heller rösta eftersom han inte är 18 år och han säger att han tackar sin far för att han kan ladda ner filmer på datorn. Räknas detta som förtryck? Kan man använda sig av Freires pedagogik?
Vad jag däremot ser som förtryck är exempelvis en del psykiskt sjuka. Jag vill här nämna min kusin som har bipolär sjukdom. Hon är sedan lång tid stabil, går på medicinering och regelbundna återbesök. När hon för ett år sedan ansökte om att få åka till Au pair till USA blev hon avvisad, pga. hennes diagnos. Anses detta vara en form av förtryck? Kan man använda Freires pedagogik?
Enligt beskrivningen av ordet förtryck så tror jag inte att dessa två exempel räknas med som förtryck. Men jag är osäker på när man kan använda ordet.
Enligt min uppfattning så är ordet förtryck någonting som är svårt att greppa. När jag hör ordet tänker jag mig först och främst på våld. Man ska kanske skilja mellan förtryck och lagar/regler?
(Jag vet inte om du Åse kommer att ha någon nytta av det som jag har skrivit. Min tanke var att föra en diskussion om detta och se vad de andra i gruppen anser räknas som förtryck! Fråga nummer två kan man använda sig av hans pedagogik i alla former av förtryck?)
Caroline Karlsson Basgrupp 6
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment