Människa, samhälle, utveckling och lärande
Lotta Fredman
Grupp 7
Paulo Freire
Freire var pedagogik professor och utformade en pedagogik för de förtryckta. Genom frigörande pedagogik kan individen vinna medvetenhet ansåg han. En medvetenhet som leder till kritisk reflektion och handling. Tankens och handens arbete hänger ihop. Genom dialogen och den språkliga förmågan skapar eleven ett aktivt förhållningssätt till verkligheten. Freire menar att när vi kan benämna världen så kan vi också förändra världen.
Jag fastnade för Freire´s åsikter om vikten av att kunna läsa och uttrycka sig samt att detta är grunden till all förändring. Givetvis är det så fast jag har inte tänkt på detta sätt tidigare. Hur viktigt det är att ”äga” och vara bekväm med sitt språk och att kunna uttrycka det man tänker och känner. Hans önskan och syfte med sitt arbete måste ha varit att göra människor medvetna om sin situation och ge dem verktygen de behöver för att förändra den samma..
Jag har pratat med en förskollärare samt en socialpedagog som arbetar på en högstadieskola tyvärr visste de inget alls/inte mycket om Freire.
På nätet hittade jag mycket information om både Afrikagrupperna och unicef. På det sätt dessa båda organisationerna arbetar med sin syn på vikten av att gå i skolan och lära sig läsa och skriva. tror jag att Freire skulle ha blivit mycket nöjd eftersom båda pratar om vikten av utbildning och skola, här är lite av vad jag hittade:
“Ingen undervisar någon annan, var och en undervisar sig själv genom dialog med andra. Det finns inga okunniga människor” - Paulo Freire
Här följer ett urval av barnkonventionens artiklar som behandlar frågan om barns rätt till utbildning och de säger bl.a. att:
Alla barn skall ha samma rättigheter. Ingen får diskrimineras. Barnet har rätt till gratis grundskoleutbildning. Barnets utbildning ska syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter i fråga om personlighet, anlag samt fysisk och psykisk förmåga.
Ett barn som går i skolan utvecklar sina sinnen och blir mer mottaglig för omvärlden. Förutom att lära sig räkna, läsa och skriva, får barnet också kunskap om sina rättigheter och andra viktiga saker som lägger grunden för den fortsatta livssituationen.
Jag kan inte hitta någonstans att Unicef uttrycker att de arbetar med utbildning enligt Freire´s metoder, jag tycker dock mig se att hans tankar finns med. Unicef är i texten nedasn väldigt noga med vikten av att utbilda flickor och kvinnor, detta var väl inget som Freire specifikt förordade eftersom han ansåg att alla skulle alfabetiseras.
Nästan alla inser att utbildning av kvinnor har sociala fördelar. Men det innebär också enorma ekonomiska vinster. Att utbilda kvinnor har dessutom ett avgörande inflytande på hälsoläget och familjeplanering. Ett exempel är att utbildade kvinnor föder färre och friskare barn. Flickor som studerat blir dessutom inte gravida i alltför ung ålder, vilket är bra både för barnet och mamman. Det finns alltså en direkt koppling mellan hur länge en kvinna utbildar sig och hennes barns överlevnad och hälsa.
Utbildning är också det främsta instrumentet för att skydda barn från skadligt arbete, människohandel och sexuell exploatering, vilket flickor i högre utsträckning än pojkar riskerar att råka ut för.
Barnen skyddas dels direkt, genom att barnen befinner sig i skolan istället för på gatan och dels indirekt, genom att de får lära sig läsa och skriva och därmed kan ta tillvara sina rättigheter.
Med utbildning kan människor försörja sig och leva ett drägligt liv, utöva sina medborgerliga rättigheter och delta i demokratin.
Trots att man sedan mer än ett decennium tillbaka har arbetat med att uppfylla FN:s mål om allas rätt till utbildning går fortfarande många barn i världen inte i skolan. Av de länder i världen som har mycket långt kvar till utbildningsmålen ligger 22 i Afrika söder om Sahara.
I dag är det drygt 103 miljoner barn i världen som inte går i skolan och väldigt många av de barn som faktiskt går i skolan slutar innan femte klass. De två största anledningarna är dyra skolavgifter och att barnen behövs hemma som arbetskraft.
Thursday, December 18, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment