Pages

Thursday, December 18, 2008

Freire i världen - zapatister

Freire och Zapatisterna

Då jag läser boken av Freire undrar jag om det finns något samband mellan hans tankar och de mexikanska zapatisternas ideologi. 2003 åkte jag och min syster till Mexico för att se Mexico city, träffa vänner som ville visa oss runt och resa till de södra delarna av landet. Vi ville besöka Chiapas som gränsar till Guatemala och är en av landets fattigaste delstater. Människorna som lever där tillhör ursprungsbefolkningen, alltså indianer. Innan vår resa läste vi boken ”Från sydöstra Mexicos underjordiska berg” som gav en inblick i vad zapatisterna strävar för. De är en vänsterrörelse som bildats av agrara mayaindianer på landsbygden i Chiapas. Zapatisterna kräver rättvisa för framför allt Mexikos ursprungsbefolkning. Denna bonderevolutionära rörelse har officiellt funnits sedan 1994, då de startade ett väpnat uppror mot myndigheterna på nyårsdagen. Subcommandante Marcos uppges vara rörelsens militäre ledare. Han lever med de andra gömd i djungeln och visar heller inte sitt ansikte under de intervjuer han ger. Genom sina skrifter och för sin kamp har han och zapatisterna fått mångas sympatier världen över. Han kallas upprorsledare, författare, militär samtidigt som pacifist.

De tankar Freire skriver om när det gäller vikten av ömsesidig dialog påminde mig om de översatta brev som Marcos skrivit. Freire skriver även om vikten att inte styra över de förtryckta, utan att leva med de människor man vill hjälpa till medvetande av sin situation och se världen med deras ögon. Det har Marcos troligen gjort. Det är inte helt klart vem hans identitet egentligen är och vid alla offentliga sammanhang täcker han sitt ansikte med hål för bara mun och ögon. Men den mexikanska säkerhetstjänsten tror sig veta att han tidigare arbetade som universitetslektor med helt andra förutsättningar än de människor han nu lever och kämpar tillsammans med. Freire skriver att revolutionens ledarskap ofta utgörs av människor som tidigare tillhört de härskandes sociala skikt, men att dessa vid en viss punkt fördömer klassen de tillhör och förenar sig med de förtryckta i en handling av äkta solidaritet (Freire, 1977, s. 173).

I boken ”Che Guevara, Paulo Freire, and the Pedagogy of revolution” hittar jag en koppling mellan Freire och Zapatisterna skriven av Gregg Ruggiero (LcLaren, 2000), han skriver: att zapatisterna under de senaste åren har bevisat att de inte är en gerillagrupp med målet inställt på ökad makt utan istället en revolutionär social rörelse som försöker engagera och mobilisera det civila samhället. Zapatisternas strategier för organisation och utåtriktat arbete ses som ett inspirerande exempel på hur man radikalt kan stärka och bygga upp rörelser bland organisatörer på gräsrotsnivå, för samfundsledare och aktivister världen över. Zapatisternas approach är revolutionär i bemärkelsen att deras fokus ligger på att kommunicera och föra dialog istället för att utöva auktoritet och makt. "Vi är nätverket" säger zapatisterna, "alla vi som talar och lyssnar". Det här är revolutionen Freire skriver om i sin bok. En revolution som inte enbart strävar efter att befria de förtryckta utan även efter att befria förtryckarna själva. En kamp för möjliggörande ledd av en human vision som stödjer det lokala samfundet och mångfald, och som får kraft genom en genuin dialog mellan de deltagande i samfundet. (LcLaren, 2000)

Åsikterna om Subcommendanto marcos och zapatisterna skiljer sig åt. Marcos är en hjälte för många samtidigt som andra menar att bilden av honom är romantiserad. Meningarna om honom skiljde sig också åt bland våra mexikanska vänner, men bland folket i San Christóbal de las Casas i Chiapas är han en hjälte och här och där sålde indiankvinnor t-shirts med hans täckta ansikte på.
Ylva Kullander SOP-08 Grupp 7

No comments:

Post a Comment