Freire
Det var mycket som fängslade mig i Freires pedagogik, men det som främst fångade mitt intresse var hur han lyfter upp dialogen mellan elev och lärare, både innanför och utanför skolans värld.
Genom att medvetengöra människor skapar detta en frihetskänsla. Freire menar att medlet mellan förtryckarna och de förtryckta är dialogen.
”Befriande undervisning består av kunskapshandlingar inte av förmedling av information”. (Freire s 79) Genom dialog menar Freire att läraren upphör vara den som endast undervisar, utan är den som själv undervisas i dialogen med eleverna. Eleverna som undervisar medans de själva undervisas. Detta är en process som gör att alla medverkande växer och utvecklas. Lärarens uppgift är här att möjligöra och skapa förutsättningar för eleverna att reflektera och blir medvetna. (sida 80) Eleverna lär sig handla själva utan att vara passiva objekt som bara proppas fula med information. Freire skriver ”människan växer inte i tystnad utan i ord, arbete och handling- reflektion.”( sida 91)Detta är alla människors rättighet, att vara fria. Freire kallar denna ”korvstoppningsmetod” för bankutbildning, här ses eleven som objekt och läraren som det aktiva subjektet. Freire understryker att det tragiska med detta undervisningssystem är att eleverna själva till slut blir ett offer för denna lagring av kunskap - de lagras själva undan till passivitet och inmatning av kunskap. Freire påpekar att utan dialog, utan en medvetenhet om världen och människans situation kan hon inte förändras och utvecklas och bli verkligt mänsklig, d.v.s. vara människa i världen. "Banksynens" sätt att betrakta människor som blanka kort kan vara förödande.
Detta förlamar elevens utvecklande och hämmar skapandet till att förändra sin omvärld. Men genom problemformulerande undervisning får människor själva, genom dialog med andra, lösa problem. Om eleverna själva får reflektera över problem som är relaterade med världen och dem själva blir de utmanade och blir engagerade och motiverande till sitt eget problemlösande. Människor är medvetna om sig själva och därmed medvetna om omvärlden. Och kan därmed påverka sitt lärande och sin kunskap. Det är viktigt att människan själv får tänka efter. Men man kan genom dialog hjälpa varandra att få igång tänket.
Fördelar och nackdelar med vardera inlärningsätten. Hur ser det ur i skolan idag? Använder vi oss av detta i skolan idag? Vad blir konsekvenserna? Hans inverkan på svensk förskola och skola?
Petra Gustafsson Grupp 6
Thursday, December 18, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment