Pages

Thursday, December 18, 2008

Freire i Sverige, empowerment, framtidsverkstäder och äldrevård

Aida Paulos, Sandra Lindh, Maja Graaf
Socialpedagogiskaprogrammet 08

Freire

Vi har tittat på hur Freire har influerat ett socialpedagogiskt arbetssätt i Sverige. Som vi kan se det har Freires pedagogik ett brett användningsområde. Allt ifrån förskolan till äldreomsorgen. Att inte bara bli hjälpt utan bli delaktig och få förståelse i situationen. Om det finns möjlighet att förändra tillsammans med andra samhällsindivider, vara ett med naturen . Att bara hjälpa menar Freire är att beröva människan sitt ansvar och uppmuntrar till passivitet. Freires tankar och uttryckssätt utgår från vad vi idag skulle kalla Empowerementperspektiv .
empowerment, undervisning för att stärka individens möjlighet att bli mer självständig, kunna formulera sina egna mål och ta makt över sitt eget liv (NE)

Ungefär såhär har även vi uppfattat själva begreppet empowerment. Vad vi har förstått så är det även det här som Freires pedagogik går ut på. Att stärka individen i sig själv för att se förtrycket och sedan kunna ifrågasätta detta. I en verksamhet som vi har sett att den frigörande pedagogiken spelat stor roll är när det gäller språkinlärning för människor med inlärningssvårigheter. Där man jobbar med att göra praktiska saker samtidigt som man utvecklar sina språkfärdigheter. Där man jobbar med att visa individer vad man kan åstadkomma med ett språk och utifrån den motivationen jobbar för att utveckla ett språk.

Att identifiera problemet och göra något själv går det?
I äldreomsorgen har det arbetats fram något som heter framtidsverkstad. I stort handlar det om att forskare, politiker, brukare och anställda tillsammans försöker hitta sätt att förbättra exempel inom boende, det sociala nätet och allt vad det innebär för en bättre trygghet och ett gott liv som kan leda till att äldre kan bo kvar i sina hem. Här handlar det om att ta ansvar för sitt liv och få insikt att det är individen själv som måste hjälpa till, till förändring. Det är ett viktigt moment som Freire också utrycker att vara delaktig i och att individen är med och bestämmer. Att bo och leva med det som bestäms. Att lära sig förstå deras värld och uppfattning, det vi menar är att det ska vara en närhet och samspel till beslutsfattarna och de berörda . Detta handlar om att imitera en förändringsprocess för att få individen att aktivt delta i processen.

Sammanfattningsvis kan vi säga att vi uppfattar målet med pedagogiken att gå från naivt medvetande, alltså att man ser förtrycket men agerar inte på grund av ex rädsla eller okunskap, för att sedan komma till kritiskt medvetande, då man faktiskt gör något åt sin situation. Det handlar om frigörelse och social mobilisering. Bara genom att titta på de statliga stöden som ges i Sverige ser vi ett sätt att från statens sida bidra till att människor tar vara på sig själva. Det kan man tolka som ett led i Freires pedagogik.

No comments:

Post a Comment