Pages

Thursday, December 18, 2008

I sverige Mångfald Och Dialog MOD

Mångfald Och Dialog

Sensus och Bilda tillhandahåller en kurs som kallas för Mångfald Och Dialog vilken jag upplever är inspirerad av Freire och hans frigörande pedagogik.
MOD tar fokus på fördomar och diskriminering i Sverige utifrån kursdeltagarnas egna erfarenheter, upplevelser och reflektioner. De vill bidra till att skapa insikt och nya handlingsmönster på ett personligt och på ett samhälleligt plan.

Målet är en samhällsutveckling där människor med olika livstolkningar och världsuppfattningar kan leva tillsammans utan diskriminering och förtryck.
MOD vill även jobba för att människor själva ska få bestämma över sin identitet och inte placeras i fack.

MOD utgår ifrån att varje människa har sin egna livsberättelse. En berättelse som är utformad i samspel med våra biologiska förutsättningar, sociala och kulturella miljö samt fria val och riktning i livet. De är dessa perspektiv MOD vill att vi ska ta med in i dialogen. Dialogen ska ske i respekt för de olika deltagarnas rätt att tycka och tro men man utmanas även till att se vilka konsekvenser övertygelser, handlingar och strukturer har. I dialogen finns ingen sanning som är större än de andra deltagarnas egna sanningar.

MOD består av fem faser: öppenhet – självkännedom – avslöja maktstrukturer – modeller för framtiden – strategier

Genom MOD övas förmågan att se sig själv och den man i verkligheten är samt se mönstren bakom diskrimineringen för att kunna påverka både sig själv och andra.

Man använder sig av samtal, gruppövningar, idéstormningar, rollspel och värderingsövningar på olika sätt i handledning av en utbildad MOD-ledare.

En MOD-kurs håller på i minst 2 dagar men kan även erbjudas i flera småkurser, det är dock mycket viktigt att kursdeltagarna är desamma under kursens gång.
MOD bygger på en steg för steg modell och kan erbjuder som standardkurs samt att de kan skräddarsy kurser åt ett företag eller skola.


De kopplingar jag ser med Freire är att MODs arbete utgår från den egna människan och dennes kompetens, de lyfter fram människors lika värde och rättigheter och jobbar sedan med detta utifrån kursdeltagarna. De varierar kursen utefter kursdeltagarnas önskemål och den insikt de vill att vi ska finna ligger endast inom oss själva.
MOD vill påverka samhället i Sverige idag, öka jämställdheten och motverka förtryck.

//Lisa Gerenmark grupp 4.

www.mod.nu www.sensus.se www.bilda.nu






















Freire – Pedagogik för förtryckta

Låta de fattiga/förtryckta komma till medvetenhet och erövra sin värld – ej matas med den rika välrdens kunskap


Tystnadens kultur
Förtryckare – förtryckta
Conscientisation (att väcka medvetenhet)
Befriande pedagogik – tämjande undervisning
Bankundervisning – problemförmulerad undervisning
Dialog – antidialog
Internalisering
Humanisering – avhumnisering
Teori(reflkektion) – praktik
Kulturell befrielsehandling
Kulturell invasion
Generativa ord och teman

Freiere utgår fårn att människan är ett subjekt som handlar med och omskapar sin värld.
Världen är ett prblem man ska arbeta med och lösa.
Hur ”okunnig” en människa än är har dne möjlighet att se på sin omvärld med kritiska ögon.
”Människor undervisar varandra genom förmedling av världen”
”varje människa återvinner sin rätt att säga sitt eget ord och benämna världen”

Tystnadens kultur
Undervisning är aldrig neutral
Pedagogisk kritik av revolutionen

Det är inte massornas likgiltighet som ger eliterna herraväldet utan eliternas herre välde som skapar massornas likgiltighet.

Teorin om de förtrycktas naturliga underlägsenhet är en lögn skapad av förtryckarna
De förtryckta gör dessa lögner/myter till sina egna – de tror på lönen – de lever lögnen

Undervisning är antingen ett intsrument för människans befrielse eller för hennes tämjande

Bankundervisning – utfordras med ord, föreställningar, omdömen och fördomar som tjänar läraren och systemet

Bildning – underkastelse = samma sak

Korvstoppningsundervisning gynnar alltid status queo anpassa eleverna till bestående förhållanden (vill göra dem till harmoniska samhällsmedlemmer står det i svenska skolans läroplan)

Problemformulerad pedagogik – medvetenhetsskapande
Ej programmera utan problematisera
Ej ge svar på fårgor utan kasta fram nya frågor
Ej överföra uppfostran utan provocera eleven till självbestämning

Lärostoffet är elevens livssituation, hans medvetande med alla dess motsättningar, hans egna ord, värderingar, omdömen och fördomar. Genom läraren gör eleven medvetande till problem, blir han nödvändigtvis elevens elev, liksom i viss mån eleven blir lärarens lärare för det rör sig ju om hans erfarenhet, hans problem och lösninh som bara han kan finna.

Istället för pedagogisk utfodring kommer en dialogisk inlärning av elevens livsverklighet och dess förändring

Att finna lärostoffet de s.k generativa orden (nyckelord – som öppnar elevens språkvärld) och generativa teman (fundamentala erfarenheter från vilken elevens hela livserfarenhet kan organiseras) är en gemensam uppgift för lärare och elev.

Befrielse kan endast lyckas MED folket aldrig FÖR folket.
En befrielse där folket endast blir objekt eller åskådare eller medlöpare, slutar bara i maktbyte. En förutsättning för varje verklig befrielse är förtroende för folket och för dess möjlighet att helt och fullt bestämma sitt eget öde, att i skapande handling förändra förhållandena. (slöjor-svenska regeringen ska befria muslimska kvinnor utan de själva vill bli befriade) (Man kan endast sluta med t.ex droger om man själv vill)

Om man inte har förtroende för folket finns ingen mening med att befria det

DE förtrycktas medvetande är ett dominerat, alienserat medvetande. Alltså måste förtryckaren först drivas ut ur de förtrycktas medvetande. Detta medvetandes ambivalens, den sjuka blandning mellan kärlek och hat till förtryckaren, måste upplysas och upphävas.
Annars blir befrielsen bara ytlig.


I dialog ska elev och lärare tillsammans benämna världen

No comments:

Post a Comment