Pages

Thursday, December 18, 2008

Reflektioner kring Freire's pedagogik, centrala begrepp

Pedagogy of the oppressed by Paulo Freire Grupp 11
Boken väckte starka tankar och känslor som ledde till en utförlig och givande diskussion. En sida är ej tillräklig men vi har gjort vårt bästa för sammanfatta det mest väsentliga från våra diskussioner.
Centrala begrepp
Bankundervisning, problembaserande lärande, medvetandegöra, dialog, tillit och förtryckta.
Medvetandegörande
Kritisk reflektion och handlande, benämna sin värld, genom språket (dialog och ordet i sig själv) skapas ett förhållningssätt till verkligheten. Genom att medvetgöra oss får vi medel att förändra våra liv.
Kodifiering / avkodifiering
Försöka hitta förtryckets struktur för att kunna förändra detta.
Den goda ledaren
Den goda ledaren ska framförallt ha tillit till folket. Han/hon måste tro att folket är kapabel till att förändra situationen den befinner sig i. Föra dialog och främja kommunikation och inte dra fördelar av de förtrycktas emotionella beroende, medvetandegöra och respekt för folkets syn på världen. Han/hon måste hjälpa till att identifiera förtrycket, hjälp till självhjälp.
Ifrågasättande
Att endast styrkan som kommer sig av svagheten från de förtryckta är tillräckligt starkt för att befria båda de förtryckta och förtryckare.
”Denna lärdom och undervisning måste emellertid komma från de förtryckta själva och från de som verkligen är solidariska med dem.” Detta ställer vi oss ifrågasättande till då vi i vårt framtida arbete inte alltid kommer kunna identifiera oss i alla utsatta situationer.
”Trots det är det - hur paradoxalt det än kan verka – just i svaret från de förtryckta på våldet från förtryckarna som en kärlekshandling kan hittas. Medvetet eller omedvetet kan ett uppror av de förtryckta (en handling som alltid, eller nästan alltid, är likas våldsam som förtryckarnas ursprungliga våld) skapa kärlek.”
Vi vill veta vad han menar när han använder ordet kärlek.
Bankundervisning
Bankundervisning är avhumaniserande då det inte tillåter folk att tänka själv, kritisk. Med den här undervisningen förtrycker man människans intellekt då individen bara tar emot information som läraren sänder ut. Läraren är en auktoritet som man inte ska ifrågasätta. Mottagaren är ett objekt.
Ordet
Inom ordet finner vi två dimensioner. Reflektion och handling. Det står i sådan radikal interaktion att den ena inte kan existera utan den andra. Att verkligen existera är att namnge världen för att kunna förändra den.
Dialog kan inte förekomma mellan de som vill namnge världen och de som inte vill detta. Det vill säga de som förnekar andra rätten att använda sina ord och de vars rätt att tala har nekats.

No comments:

Post a Comment