Pages

Thursday, December 18, 2008

Freire i Sverige def enligt NE koppling tilll förskola

Paolo Freire

Enligt NE är dialogpedagogik:
”en undervisningsform som syftar till inlärning genom samtal mellan lärare och elever med de senares allsidiga jagutveckling, kommunikations- och begreppsbildningsfärdighet som mål. Dialogpedagogiken bygger på elevernas aktiva medverkan med frågor och kommentarer. Den ses som motsatsen till "förmedlingspedagogik", där eleven av läraren serveras och okritiskt godtar lärostoffet enligt "frågor-och-svar-metoden". Dialogpedagogikens grundsyn är av samma art som motsvarande inom aktivitetspedagogik och arbetsskola. Dialogpedagogik har i sen tid särskilt rekommenderats för förskolan”.

Genom att läst boken ”Pedagogik för förtryckta” (1973) där Freire diskuterar ”bankundervisningen/förmedlingspedagogiken” som går ut på att läraren talar om för eleven vad de ska lära sig. Exempelvis att 1+1=2 får eleverna lära sig utav läraren. Hur de ska tänka för att verkligen förstå innebörden av 1+1=2 anses inte lika viktigt när det gäller ”bankundervisningen” anser Freire. Därför försökte Freire arbeta för den ”problemformulerande undervisningen” istället. Den dialogpedagogik som vi diskuterar anser vi är jämförbar med ”problemformulerande undervisning” som Freire också tar upp i sin bok.

När vi sökte information på Internet och Googlar Freire fick vi inte fram så mycket information om honom som vi kände var relevant för oss, då vi valt att titta på om hans teorier finns i dagens skolverksamhet. Det står som vi nämnt i NE att dialogpedagogiken rekommenderas för förskolan. Vi gjorde en liten undersökning genom att ringa runt till olika skolor/förskolor för att undersöka om de använde Freires pedagogik i sin undervisning. Vet personalen som arbetar på förskolan eller i skolan att de arbetar med en speciell metod efter Freire. Vi har inte lyckats hitta någon skola/förskola som konkret kunde säga att de arbetar utifrån Freires pedagogik. Kuratorn kände till Paolu Freire men inte direkt hört talas om någon speciell pedagogik och arbetar inte heller utifrån den. Resten av personalen som vi talat med bestod av förskolelärare och de ansåg sig inte arbeta utifrån hans dialogiska pedagogik. Vi började då fundera över om personalen på de olika skolorna arbetar med hans pedagogik utan att ha kännedom om att de faktiskt är inspirerade av Freire.

Malin Wester (gr 5) och Lina Thörnsson (gr 9)

No comments:

Post a Comment