Afrikagrupperna
Historik:
Afrikagruppena startades under 1960 - talet, dess syfte var då att stödja befrielserörelser i södra Afrika mot kolonialism, imperialism och rasism på befrielserörelsernas egna villkor.Afrikagruppena i Sverige (AGIS) arbetade under 1970 - talet med att påverka samhällets beslutsfattare i frågor gällande södra Afrika. Det skedde genom kampanjer, insamlingar och informations-verksamhet. AGIS gav även ut böcker, skrifter och annat informationsmaterial. Med tiden blev det internationella samarbetet med andra anti-apartheid-organisationer mer intensivt, särskilt inom Norden.
Volontärverksamheten i södra Afrika blev med tiden mer omfattande. År 1978 bildade AGIS en särskild organisation för detta arbete, Afrikagruppernas Rekryteringsorganisation (ARO).Stödet till projekt i Angola, Guinea-Bissau, Kap Verde, Zimbabwe, Namibia och Sydafrika var hemligt och sköttes av AGIS redan 1986. Med Namibias befrielse (1990) och apartheids slutliga fall (1994) upphörde anti-apartheid-arbetet och stödet till befrielserörelserna och AGIS kom alltmer att inrikta sig på biståndsarbete. Det ledde till att AGIS och ARO år 1991, slogs ihop till en organisation , Afrikagrupperna.
Hur dem jobbar idag:
Afrikagrupperna har seminarier och kurser, som förbereder dess volontärer för arbetet i södra Afrika. SOS som är ett semarium om solidaritetsarbete, är en obligatorisk grundkurs för alla voluntärer. De genomgår även olika språkkurser. Strax innan avresan till Afrika genomgår alla en utresekurs och efter hemkomsten deltar de i en helg för påverkansarbete.
I varje mottagarland i Afrika har Afrikagrupperna en koordinatör, denne samordnar verksamheten.Alla koordinatörer träffas varje år i Stockholm på s.k. koordinatörsmöten med representanter från Stockholmskontoret och även styrelseledamöter. Varje land genomför även ett landgruppsmöte två gånger per år. På detta möte deltar alla volontärer tillsammans med representanter för styrelsen och Stockholmskontoret.
Koppling till Paulo Freire:
"In our world" (1995) är en studiebok för skolan ,som Gunilla Lundgren och Kerstin Gidfors tillsammans har arbetat fram tillsammans med barn i sydafrika. Boken är skriven på engelska och är mycket pedagogisk, säger de. Lärarna som använder sig av denna bok kan välja om de vill jobba på engelska, på barnens eget språk eller använda båda parallellt. Både Gunilla och Kerstin har jobbat med boken i Sydafrika och sett att övningarna i boken fungerar. Ett exempel på en övning är en som behandlar världen, denna illustreras med en världskarta och bilder på barn i andra länder.
Gunilla och Kerstin säger att många barn i Sydafrika tror att det bara är svarta barn som är fattiga. I deras bok får de lära sig att det finns barn som lever ungefär samma liv som de själva i andra länder. Arbetet med denna bok startade då Congress of South African Writers(COSAW) och Sveriges författarförbund bad Gunilla och Kerstin att jobba med gatubarn i Johannesburg.
Tack vare Paulo Freire
Efter en tid i Johannesburg ansåg COSAW att de skulle göra större nytta i Östra Kap-provinsen. Dem åkte då till Grahamstown tillsammans med organisationen Sakhisizwe som jobbar med stöd till fattiga och isolerade skolor på landsbygden. Sju skolor valdes ut och i dessa kom boken In our world till. Gunilla och Kerstin jobbade enligt samma metod i skolorna som när de samarbetat runt liknande projekt i Sverige, i workshopform. Deras metod bygger på Paulo Freires teorier. Hans grundtes var att all utbildning ska leda till demokrati. Hela mitt liv har jag arbetat utifrån Freires tankar i boken "Pedagogik för förtryckta", berättar Gunilla. Hon berättar att det är genom denna bok som Gunilla omsätter teorier i praktik när hon jobbar med barn, både i Sydafrika och i Sverige. Gunilla säger att tack vare Paulo Freires teorier får nu massor av skolbarn i Sydafrika för första gången tillgång till en arbetsbok. Deras bok "In our world" används nu i över skolor i Sydafrika och i flera svenska skolor. Genom samarbetspartnern Södra Afrika Kommittén i Halmstad (SAK) har projektet även utvecklats till ett lärarutbyte.
Thursday, December 18, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment