Carina Kuronen
Grupp 7
Vardag och livsvillkor
Freireinspirerad undervisning
Enligt pedagogen Paulo Freire, skall undervisning vara frigörande. Han menar att lärare och elev lär av varandra genom diskussion och att göra problemformuleringar. Kommunikation är ett av de viktigaste medlen och läraren bör betrakta sig som lärarelev samt eleven som elevlärare. Detta är viktigt för att förhindra en tämjande undervisning som gör människor till anpassade individer, utan kraft eller kunskap att tänka självständigt. Tämjande pedagogik leder till ett förtryck från makthavarna som ser människorna som objekt, vilka skall passa in i deras världsbild.
I Freires recept för att utbilda fria människor ingår bland annat humanism och solidaritet. Han säger att ingen kan befria någon annan och man kan inte heller befria sig själv. Därför är solidaritet betydelsefullt och en humanistisk människosyn en hörnsten för äkta dialog. Eleverna måste bemötas som subjekt och få lära síg att se kritiskt på läromedel, politik, samt sin tillvaro. Freire menar att människor för att kunna råda över sig själva behöver reflektera över och handla med sin existens. Detta kräver att man lärt sig problemformulering och att man är i samspel med andra. Färdigformulerad undervisning levererad av lärare hämmar denna process.
Bankkunskap är ett begrepp formulerat av Freire för sådan kunskap som lärs in och lagras hos eleverna (utan reflektion). Det är i motsats till problemformulerad undervisning en statisk kunskap stiftad av en läroplan som avser att hålla folket på sin kant, vilket kan leda till en känsla av att vara utbildad, men endast som ett verktyg för makthavarna. Vår illusion är då att vi är fria, men syftet kan vara att politiskt skapa en tillit som underlättar för att kunna kontrollera människorna. Verklig upplysning når man genom reflektioner och omprövningar. Homo sapiens är och kommer att vara mer.
Thursday, December 18, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment