Basgrupp 15 Varberg 2008-12-09
Paulo Freire
Vi har googlat på Freire och frigörande pedagogik men inte funnit någon svensk organisation som arbetar renodlat utifrån Freire. Vi stöter på återkommande sidor som länkar samman olika pedagoger, som i sin tur är inspirerade av Freire eller som Freire var inspirerad av.
Folkhögskola
Många folkhögskolor jobbar med frigörande pedagogik. Löftadalens folkhögskola i Åsa har på hemsidan skrivit ned sin policy: ”All personal på Löftadalens folkhögskola skall sträva efter att du skall utvecklas i en skapande, kreativ och demokratisk miljö vilken skall anpassas till dina behov, din historia och utifrån dina egna förutsättningar.” Vi har varit i kontakt med Löftadalens växel, men utbildningsledaren var inte anträffbar. Vi vill ända ta upp den här skolan, för det verkar som att de är influerade av frigörande pedagogik och kanske i viss mån Paulo Freire.
Loris Malaguzzi
Loris Malaguzzi, som grundade pedagogiken Reggio Emilia har tagit inspiration från Freire. Pedagogiken ”bygger på en humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta med en stark inneboende kraft att utforska världen.”
”Bejakandet av subjektivitet, olikhet, solidaritet, samarbete och en tro på att man genom att bekräfta barnens individuallitet och rätigheter på sikt kan förändra världen i en allt mer demokratisk riktning.”
Barnen behöver vuxna som möter dem med respekt och är intresserade av deras viktiga tankar och åsikter. Den vuxne ska vara en medarbetare.
Célestin Freinet
Betoningen i Freinets pedagogik är barnets behov och intresse och pedagogens roll är att göra barnet delaktigt i sitt eget lärande. Kunskapskällan är verkligheten. Freinet har formulerat en pedagogik som kallas verklighetspedagogik eller arbetspedagogik. Han ville skapa en skola där eleverna kunde uttrycka sig fritt och utveckla skaparlust och fantasi. Erfarenhet får eleven genom experiment (det trevande försöket) och ett undersökande arbetssätt utifrån egna frågeställningar. I likhet med Freire säger Freinet att handens och hjärnans arbete hänger ihop och anses lika viktiga
Reflektioner
När vi läst ”Pedagogy of the oppressed” känner vi igen många av Freires tankar från Vygotskij. Det känns oerhört intressant att vi kan se influenser från olika pedagoger och hur mycket de indirekt eller direkt samarbetar med tankar, människosyn och pedagogik. Att vi inte hittar renodlad ”Freire pedagogik” gör inte så mycket, för det gör att vi får insyn i andra delar och kan sätta influenser i samband med varandra. Det handlar ju om att när vi som arbetande socialpedagoger är ute och jobbar, tar influenser från teorier, sätter in de i praktiken och anpassar det efter den unika situationen vi är i och för den människan vi möter just då.
Högskolan väst
”Egen och andras erfarenheter är utgångspunkten, för att på ett strukturerat sätt tillägna sig kunskap, genom att tillsammans med andra, bearbeta uppgifter och litteratur. Detta pedagogiska arbetssätt betonar en grundsyn att varje student bidrar till den gemensamma kunskapsutvecklingen. Reflektion, lärande och personlig utveckling betonas i utbildningen i avsikt att studenten tillsammans med andra skall utveckla handlingsberedskap för sin kommande yrkesfunktion. Undervisningen inriktas på att utveckla förmåga till problematisering, reflektion, analys och handling.” (Ett utdrag från den allmänna informationen som Högskolan Väst tilldelat studenterna vid det Socialpedagogiska programmet som vi tycker passar ypperligt in i denna sammanställning.)
Källförteckning
http://www.loftadalen.fhsk.se/skolan/policy.htm
http://www.skola.umea.se/klumpenforskola/barnsynarbetssatt/varbarnsyn.4.76e8872b11079030e12800058291.html
http://www.reggioemilia.se/omreggio.htm
http://www.home1.pp.sbbs.se/fredsduvan/Doks/Freinet.html
Thursday, December 18, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment