Freire
Kärnan i Freires pedagogik är att han vill frigöra människor som lever i förtryck genom att de själva skall göra något åt sin situation. (Andersson, 2001) Människan och dennes omgivning är inte skilda ifrån varandra utan existerar i ett konstant samspel. (Perneman, 1977) Genom att se det utifrån att människan och omgivningen är i samspel med varandra gäller det som socialpedagog att ta del av människans hela värld för att försöka förstå och ge individen förutsättningar att kunna leva ett så ’icke-förtryckt’ liv som möjligt. Det gäller att få individen att känna sig aktiv och genom dialog komma fram till det som är bäst för just den personen. Enligt Freire kan alla människor betrakta sin värld kritiskt i dialog med andra. Genom att förse individen med lämpliga verktyg kan denne bli medveten om sin verklighet såväl personlig som social och därigenom bli medveten om sin egen uppfattning av denna och handskas kritiskt med den. (Lago & Heule, 2005) Det är av vikt att som socialpedagog i dialog mötas på samma nivå som de människor man kommer att möta i sitt arbete. Om man använder uttryck och ord som personen inte förstår bidrar det till att maktförhållandet blir ännu större än vad det redan är. Dialogens grund är att man tror på människan och att personen verkligen får komma till tals. (Nilsson & Öhman, 2005) Det går inte heller att tänka för en annan människa utan socialpedagogen får försöka sätta sig in i individens föreställningsvärld så gott det går. Socialpedagogen måste utgå från ett förhållningssätt där de människor som denne möter blir hörda och att ta det som sägs på allvar och på så vis bidra till individens sociala förändring. Dialog blir praxis i Freires pedagogik. Med praxis menar han att reflektion och handling är beroende utav varandra. (Hamza, 2008) Jag anser att reflektion och handling hör ihop och för att kunna utvecklas behövs både reflektion och handling. Att enbart handla utan att reflektera skulle enligt min mening kunna göra oss till människor som kanske inte tar hänsyn till andra människor i lika stor utsträckning. Genom att enbart reflektera utan att handla skulle kunna göra människan till en passiv individ som inte vill förändra något i praktiken. Reflektion och handling är viktiga i det sociala arbetet.
Referenser
Andersson, Bengt (2001). Visionärerna. Jönköping: Brain Books AB.
Referens: Yalcin, Hamza (2008). Grupparbete i högre utbildning: Att lära tillsammans.[Elektronisk]. Lund: Lunds Universitet. (Pedagogiska institutionen) Tillgänglig: < http://theses.lub.lu.se/archive/2008/06/12/1213256455-10542-19/Yalcin_Hamza.pdf> [2008-12-12].
Lago, Lena & Heule, Cecilia (2005). YES – pedagogik för utsatta med ideologiska förtecken. [Elektronisk]. Lund: Socialhögskolan i Lund. Tillgänglig:
Nilsson, Lars & Öhman, Mats (2005). Varför går barn i skolan? Om rektorers praxis. [Elektroniskt ]Luleå: Luleå Tekniska Universitet. (Institutionen för utbildningsvetenskap). Tillgänglig:
Perneman, Jan-Erik (1977). Medvetenhet genom utbildning : ett försök att utifrån Paulo Freires perspektiv forma ett ledarutbildningsprogram och beskriva utfallet i termer av kvalitativa skillnader. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
No comments:
Post a Comment